Hovedbanegården i Prag

Hovedbanegården Hlavni Nadrazi i Prag er under renovering. Den har en egen charme, men den trænger i den grad til en opdatering. Nu skal den være mere strømliniet og byde på mere. En udvikling som på banegården i Århus, virker det. Der skal være mere shopping. Nedenfor kan du læse mere om hovedbanegården i Prag. Læs om Obecni Dum, Folkets Hus, det renoverede Art Nouveau palæ. Se alle indlæg under Seværdigheder i Prag.

Herunder er det Fantova Kavarna, en af Prags overraskende seværdigheder. 1,5-gigapixel billede af Jeffrey Martin / 360cities, zoom helt ud eller ind.

Fantova Kavarna Gigapixel i Prag

Jernbanerne i Tjekkiet gennemgår store forandringer i disse år. Der er nye Pendolino hurtigtogs linier til Moravien i det østlige: Brno, Bratislava i Slovakiet og Wien i Østrig. Mange steder regnes det dog fortsat for hurtigere at tage bus, der er for mange forsinkelser og ikke-annoncerede sporarbejder. Linierne til og fra Danmark går over Berlin. Pas på lommetyve og taxapriser på de tjekkiske banegårde.

Hvis du ankommer til Prag kan man normalt både stå af på den nordlige banegård Praha Holesovice og Hlavni Nadrazi. Skal du bruge billeter til internationale tog skal man igennem hallen og op på venstre hånd, de kan også købes i Holesovice. Begge disse stationer ligger på den røde metrolinie. Vær opmærksom på at der i alt er 4 store banegårde i Prag, yderligere Smichovske Nadrazi og Masarykovo Nadrazi. Disse to Prag stationer er på den gule metrolinie.

Hlavni Nadrazi hovedbanegården i Prag hedder også Wilsonova opkaldt den amerikanske præsident. Den blev bygget i 1871. Arkitekten Josef Fanta tilføjede skønne Art Nouveau detaljer under den første store rekonstruktion mellem 1901 og 1909. Cafeen der bærer hans navn Fantova Kavarna er et af Prags smukkeste Art Nouveau rum, omend klientellet i dag er ret anløbent. Banegården er desværre sombanegårde i andre storbyer blevet en magnet for alskens sutter.

I 1970erne gennemgik Hlavni Nadrazi også en større renovering, i samme periode blev hovedvejen konstrueret, der deler både kvarter og banegård. Facaden på Prags hovedbanegård blev halveret og den enorme, nye ankomst- og afgangshal blev opført. Den var tænkt som stor, let og lys, siden er den blevet helt ødelagt af billige sandwich- og pølsekiosker m.m. Arkitekten der står for den nye rekonstruktion ønsker at bevare den oprindelige atmosfære her og at renovere nænsomt i cafeen Fantova Kavarna.

Læs og se mere både i en artikel hos Prague Daily Monitor af Kristina Alda, hos PRAGUE360 som har leveret alle billeder, på nær det øverste. Det er fra Wikipedia, fotograf Li-Sung. Bemærk de smukke rum, hvor der typisk bare sælges tøj, noget af det billigste i Prag. Betal per kilo. Her er også link til de tjekkiske jernbaner, Cesky Drahy og DSB udland. Opdatering d.22/3, en artikel om billetpriser og Cesky Drahy fra Aktualne.cz: Czech Railways keeps silent about fare discounts

Se alle vores Prag ture med dansktalende guide eller send os en mail.
+420 608 08 1111
. pavel-helge.dk

2 Comments

  1. Pavel Helge

    Radio Prag skriver en italiensk kunster som laver midlertidige udsmykninger i hallen på hovedbanegården i Prag: http://www.radio.cz/en/article/123329

    Franco Huller skal dække over 150 meter væg, han arbejder om natten for ikke at blive distraheret af de mere end 80.000 passagerer som passerer ankomst- og afgangshallen dagligt. Renoveringerne vil stå på i to år endnu.

  2. Pavel Helge

    Ceske Drahy, de tjekkiske jernbaner, har sendt taxakørsel fra 3 store banegårde i udbud for at få et troværdigt selskab. Pas fortsat på bandit-taxaer fra hovedbanegården i Prag. Vi arrangerer transfer for vores kunder!
    http://praguepost.com/business/3631-train-stations-will-limit-taxi-options.html

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.