Наши партнеры

Skoda og tjekkisk økonomi

Skoda er en af de største virksomheder i Tjekkiet, uanset udfra hvilke nøgletal man betragter dem. Bilfabrikken med hovedsæde i Mlada Boleslav, nordøstligt for Prag, er Tjekkiets største eksportør. Vi laver en tur fra Prag til Skoda hver onsdag i 2010.

Turen begynder med opsamling fra 3 hoteller i Prag. Hvis I bor andre steder, aftaler vi gerne alternative mødesteder. Skoda turen med pavel-helge.dk er tur på dansk med besøg både i fabrikshaller og på museum, inklusive frokost. Læs om Skoda turen her. Læs videre om økonomi, salg og fagforeninger..

Opdatering 5.maj 2010: CzechTrades nyhedsbrev 19/4 handlede bl.a. om:

Bonus til Skoda Auto-medarbejdere: Efter adskillige ugers forhandlinger og fire forudgående forslag nåede Skoda-bilfabrikkerne i ugen efter påske til enighed med fagforeningerne om en lønforhøjelse på 2,7%. Endvidere vil de ansatte hver især modtage CZK 10.000 som en værdsættelse af deres ydelse og fleksibilitet i det turbulente 2009.

Skoda melder om et salg på lige ved 73.000 biler over hele kloden i marts 2010 – det er Skoda’s bedste månedsresultat nogensinde.

Opdatering d.6.november 2008: Skoda skærer ned på produktionen og Hyundai har åbnet produktionen på en ny stor fabrik. Sådan har nyheder om bilindustrien i Tjekkiet lydt de seneste dage. Tjekkiet er igen af Europas største bilproducenter, men Skoda lider som landets andre eksportører under valuta-problemer og nu finanskrise. Læs gårsdagens engelsk-sprogede artikler fra Aktualne.cz: Crunch prompts more production cuts at ŠkodaHyundai starts trial production in Nošovice 1.november havde vi en kommentar til indlægget med flere link, der blev talt om jobnedlæggelser i tusindvis.

I øjeblikket er Skoda som eksportør påvirket af den stærke tjekkiske vækst og den ekstremt stærke tjekkiske krone (Koruna). I dette indlæg om Skoda og tjekkisk økonomi vil vi gerne prøve at knytte besøgene på Skoda til diskussioner om økonomi, fagforeninger og arbejdspladser. Billederne viser oppefra og ned Skoda Superb (Politiken prøvetur), Skoda Fabia og Skoda Roomster.

Forleden skrev Prague Daily Monitor at Skoda Felicia er den mest udbredte bilmodel i Tjekkiet, bedømt efter registreringsattester. Pavel påpegede at det er lidt tricky med alder på bilerne, da mange biler stadig er registrerede, selvom de ikke eksisterer længere. Ejerne har ikke været tvunget til at melde dem fra. I alt var der til nytår 4,377millioner biler indregistreret til de 10,3millioner indbyggere. 20% af dem er Skoda Felicia, Fabia og Octavia.

Skoda er, ifølge avisen Dnes, helt nede på 30% markedsandel ai Tjekkiet i 2008. De havde ellers 46% i 2004 og 36% af bilmarkedet i Tjekkiet i 2007. Samme avis påpeger at Skoda modsat andre bilmærker ikke har sænket priserne pga. de høje oliepriser og økonomisk usikkerhed. Et eksempel fra de større modeller: Skoda har kun nedsat prisen på Skoda Octavia, model Laurin&Klement, med 60.000czk fra sidsteårs pris. Konkurrenten Ford Mondeo, model 2,0TDI, blev nedsat fra 850.000 sidste år til 677.000, dvs. 174.000 billigere end sidste år.

Skoda har publiceret regnskaber for første halvdel af 2008 med rekordsalg. Produktionen af biler er øget med 11,2% til 353.818 biler. Væksten i antal solgte biler skyldes særligt Rusland, Ukraine og Kina. I Rusland var væksten i salget 83,7%. Regnskaberne viser til gengæld også at Skoda ligesom alle eksportører i Tjekkiet er hårdt ramt af den stærke tjekkiske Koruna (CZK). I første halvdel af 2008 menes det at have kostet 10% netto af overskuddet.

Sidste år fyldte muligheden for strejker på Skoda meget. Fagforeningerne afviste forslag om ret store lønstigninger og pegede på de berømmede forhold for arbejdere hos moderselskabet VW. Forliget om overenskomster i 2007 skulle betyde at Skodas arbejdere, med sidste års 3årige overenskomst, får 10% stigning med tillæg bliver det 12,7procent.

Det blev betraget som en stor sejr for fagforeningerne i Tjekkiet, at de sikrede aftalen hos Skoda. I de fleste brancher i Tjekkiet er meget få organiserede. Hos Skoda er cirka 80% af de ansatte i fagforeninger. Det er en helt anden historie, hvad kommunisttiden har betydet for forholdet til, de dengang totalt statskontrollerede, fagforeninger. Vi inviterer til at skrive kommentarer herover og fortsætte diskussionerne på Skoda turen, hver mandag fra Prag kl.8.45. Læs mere.

Send os en mail. Ring +420 608 08 1111. pavel-helge.dk

6 Comments on “Skoda og tjekkisk økonomi

  1. Berlingske tidende havde i går (18/10) en anmeldelse af den nye Skoda Superb, der nu kan erhverves på danske plader. De skriver under overskriften “Limo til lavpris” blandt andet: “Skoda trækker ud i overhalingsbanen med Superb, der byder på firmaklassens bedste plads og en bagklap, der kan åbnes på to måder. Prisen er lav men luksusfornemmelsen høj.” Læs her:
    http://www.berlingske.dk/article/20081018/bil/710180003/

  2. Skoda er som alle andre industri- og eksportvirksomheder presset hårdt af både den stærke tjekkiske Koruna overfor euro og den generelle recession. Her er link til to artikler, en om 10.000 jobnedlæggelser i hele bilindustrien og en om Skodas faldende profit:
    Car industry to axe 10,000 jobs – http://www.straitstimes.com/Breaking%2BNews/Money/Story/STIStory_296654.html
    Škoda sells more cars, but strong crown hurts profits – http://aktualne.centrum.cz/czechnews/clanek.phtml?id=620799

    I 2009 vil pavel-helge.dk tilbyde vores Skoda-tur tirsdage, som noget helt specielt har vi indgået aftale om at spise frokosten i en af Skodas egne kantiner. Den faste tur kører fra april 2009, arranger en individuel tur inden!

  3. Prague Monitor skriver i dag 10,november under overskriften “Volkswagen cancels production of Up! model in Škoda plant”

    “German concern Volkswagen, the owner of Czech car maker Skoda Auto, has decided to cancel the production of the Volkswagen Up! model in Skoda’s plant in Vrchlabi which it had originally planned to produce there, regional daily Boleslavsky denik said Friday.

    Monetary risks linked to the Czech crown are the main reason for the cancellation of production, said Volkswagen spokesman Christoph Adomat. Production of the small and cheap model was to secure work to the plant for many years ahead.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Prag på dansk

prag byrundtur dansk Prøv byvandring på dansk. Prag guide alle dage. Dit kvarter. Bedste lokale tip!
LÆS MERE >

Prag transfer

prag transfer 2021 Prag transfer 2023. Rolige chauffører, tryghed. Fra blot 43dkk/pers SE BETINGELSER>

Prag bykort

Download Prag bykort (PDF 4,8MB) med 30 lokal tip PRAG BYKORT der hjælper dig igang med mad og drikke! Undervejs på udflugter i Tjekkiet tegner vi nyt på dit kort, hav tip i hånden.

Prag rejser 2023

prag byrundtur dansk Prag rejser 2023 - officielle regler Betingelser for Prag udflugter med de lokale 2023 Hvad er mødested? Hvordan aflyses udflugter? Hvem er vi i firmaet? Vores Garantier og betingelser her

Kontakt os

Har du spørgsmål til os om vores ture eller andet er du velkommen til at kontakte os. Vi svarer på dansk på +420 608 08 1111 eller info@pavel-helge.dk