I gårsdagens udgave af Prague Monitor skrev Kristina Alda om de mange tunnel-konstruktioner i Prag. I 2009 har byggeriet af Blanka-tunnelen konsekvenser for trafikken på Letna, Prag 7.
Syd for centrum konstrueres nye store veje og midt i Prag, ved Vaclavske Namesti Wenzelspladsen planlægger Prag at grave hovedvejen, kaldet Magistralen, ned fra hovedbanegården og forbi Nationalmuseet.
Læs videre om trafik i Prag og tunnelbyggerier.
Igennem hele 2008 har konstruktionen af det nye, store tunnelkompleks Blanka påvirket trafik og beboere på Letna, det øvre kvarter i Prag 7. Som det ses på kortet er der omlægninger af en hel række sporvognslinier der normalt passerer Letna.
DPP, Prags offentlige transportsystem, har netop offentligtgjort de seneste ændringer. Ændringerne vil tidligst blive ophævet i 3.kvartal 2009, så sporvogne igen kan passere Letna og Sparta Prags stadion. Læs mere om offentlig transport i Prag 2009.
Blanka tunnelkomplekset vil blive en del af Prags indre ringvej. Ruten skal strække sig fra Troja, ved Prag Zoo, nord for centrum.
Tunnellen vil passere Vltava Moldau og Stromovka parken, der vil være ind- og udkørsel på Letna ved det store fodboldstadion og ved Hradcanska. Endelig forbinder tunnellen ved Prags længste tunnel “Strahov”.
I Prag i 2009 vil det betyde ændringer. For danske turister, tror vi, at det især kan dreje sig om brug af metrostation Hradcanska (grøn linie), som er den nærmeste metro til Prag borg og ved Letna, hvad enten det drejer sig om at komme til parken eller til fodboldstadion.
Det drejer sig om sporvognslinierne 1, 5, 8, 18, 20, 25 og 26, samt natsporvognene 51 og 56. Sporvognene går for de flestes vedkommende forbi Prag borg og stoppet Prazsky Most. Hradcanska metro kan sagtens bruges, men der er få åbne udgange og ingen forbindelser med sporvogne. Brug eventuelt bus X1 mellem Hradcanska og Letna mod metro Vltavska.
Pragenserne spekulerer i 2009 nok fortsat på, om de har lyst til at bruge Stromovka-parken. I 2008 forårsagede metrobyggeriet to gange kratere, nedstyrtninger midt i parken. Læs mere her. Vi tager trygt til Krizikova-fontænen i Vystaviste nærved, der er ingen tunnel nedenunder. I Vystaviste brændte halvdelen af den største udstillingshal tragisk i 2008.
Opdatering d.16.juli 2009: Letna er fortsat domineret af tunnel-byggeriet, desuden er forbindelsesvejen mellem Holesovice og Letna, Veletrzni lukket. Billederne i galleriet er fra Veletrzni, Vystaviste og Stromovka park i Prag 7.
Den planlagte nedgravning af hovedvejen Magistralen mellem hovedbanegården, Nationalmuseet og metro I.P.Pavlova påbegyndes om 3 år. Vaclavske Namesti, Wenzelspladsen skal så renoveres.
Diskussionerne går om alle tunnelerne mest er til gavn for bilisterne, eller om det faktisk vil afhjælpe gener og lede til bedre luft.
Prag har allerede mange tunneler. Strahov er den længste på 2 kilometer, under Petrín. Den korteste er 35 meter og går under Vysehrad borgen. I Zizkov er der nye jernbanetunneler og de gamle er der planer om at bruge til cykler. Læs mere om biltrafik i Prag her.
Send os en email eller brug telefon +420 608 08 1111. pavel-helge.dk
5 Comments
Pavel Helge
Prague Post skriver om Blanka tunnelen: Down and dirty in Blanka
Mayor urges residents’ patience as colossal tunnel dig progresses
http://www.praguepost.com/news/867-down-and-dirty-in-blanka.html
Pavel Helge
Praguescape på Prague Monitor skriver om alle tunnelerne i Prag – og om de faktisk er til gavn for indbyggerne: http://praguemonitor.com/2009/07/28/praguescape-tunnel-vision
Pavel Helge
Prague Monitor skriver at Prag denne uge besøges af en mission fra Unesco som blandt andet vil se på Blanka tunnel byggeriet: http://praguemonitor.com/2010/01/26/unesco-check-blanka-tunnel-impact-prague-reserve
Pavel Helge
Prag bys server har ny information om Blanka. To af tunnelrørerne er boret igennem: http://tinyurl.com/yfkospc
Pavel Helge
Forleden var der endnu en sammenstyrtning i Prag 6 pga. Blanka, nu er boringer og byggeri stoppet: http://praguemonitor.com/2010/07/08/work-prague-tunnel-halted-after-collapse