Det nyeste tog i Tjekkiet er Pendolino. Det er et italiensk produceret tog som siden 2005 har været brugt af Ceske Drahy (CD), de tjekkiske jernbaner. Pendolino toget kører fra Prag på to ruter, en nordlig rute via Pardubice og Oloumoc til Ostrava og en sydlig rute via Brno til Bratislava (hovedstaden i Slovakiet) og Wien (hovedstaden i Østrig).
Pendolino toget kan bestilles online, der er restaurantvogn og servering fra rullevogn ved pladserne. Det er desuden muligt at forbinde afgange til Prag lufthavn. I dette indlæg skriver vi kort om vores testtur, ruterne, billetbestilling og rabat.
I sidste uge tog vi en testtur med Pendolino, vi skulle til Ostrava. Toget har altid afgang fra Prags hovedbanegård, Hlavni Nadrazi, midt i byen. Hovedbanegården i Prag og Art Nouveau detaljer >>
Interiøret i Pendolino er behageligt og minder på mange måder om IC3 med åbne vogne uden kupeer. Der er altid to 1.klasses vogne og 3 2.klasses vogne på toget. Pendolino.cz >
Vi oplevede to gode overraskelser, dels at vi to mennesker kunne få en gruppebillet så vi betalte 500czk/person for en enkelt til Ostrava, dels at vi kunne få frokosten fra restaurant med en fødøl og en anstændig schnitzel til en “almindelig” pris af 170czk.
En enkelt billet med Pendolino koster til Brno 516czk og til Wien findes et tilbud på 593czk (begrænset antal pladser). Besøg deres website for information eller bestil alle togbilletter til/fra nabolande og i Tjekkiet her >
Her vil vi også gøre opmærksom på de udstrakte muligheder for grupperabat med de tjekkiske jernbaner samt rabat-/kundekortet InKarta. InKarta koster i Tjekkiet 990czk og giver udstrakt rabat, derfor kan det være en fordel ved mange/lange rejser. Rutebiler er i nogle tilfælde billigere og hurtigere end tog i Tjekkiet. Læs om Florenc rutebilstation i Prag og busrejser >>
Pendolino er som sagt produceret i Italien. Togene kører også i Australien, for Virgin og i flere af nabolandene. Der er to pladser til kørestole i hvert tog. Vi savnede internet og elektriske stik findes kun på 1.kl., sikke en bommert. Alt andet fungerede ok. Toget kan køre 230km/t, men i Tjekkiet er det oftest omkring 160km/t, som vi har forstået. Teknisk er Pendolino vist mest stolte af det vippende chassis, som skal sikre komfort for passagererne i hurtige kurver.
Vi booker gerne guide-kolleger, hoteller og togbilletter til din rejse i Centraleuropa. Brug vores gode, lokale kontakter og få en behagelig rejse til Prag, Brno (2,5time), Ostrava (3timer), Bratislava eller Wien (5timer) med optimal planlægning.
Send os en email her eller ring +420 608 08 1111. pavel-helge.dk
Leave a Reply