Skoda fabrik og museum

skoda fabrik og museum

Skoda fabrik og museum. Har du oplevet en bil-produktion? Måske vil du se, hvor din Skoda blev født. Uanset om du er interesseret i biler eller ej, er det spændende at opleve en industriproduktion med 20.000 ansatte der færdiggør over 2000 biler dagligt. Logistikken er en videnskab. Skoda er Tjekkiets største arbejdsgiver og eksportør. Vores minibus tur fra Prag handler også om miljø, el-biller, og arbejdstager-vilkår.

Vi skal køre i fabriksarealet og besøge to afdelinger. Det er oftest pladepresserne og en samlehal for flere modeller. Vi møder både menneskelige ansatte og robotter. Museet venter med 100-års historie fra Slavia cykler over tidlig bil og nyere prototyper til VW-koncernen i dag. Vores dansktalende guide er med hele vejen, du møder også Skodas guide. Forfrisk dig på café med varm frokostret eller spis måske pizza nærved i den lille pause. Vi kører cirka en time ud og hjem, vi går nogle gange.

PRIS: Czk 1500 / pp (Min. alder 10 år)
TID: Kl.8.45-14.00. Hver onsdag 1.4-1.11 (Lukket 12.4, 19.4, 5.7, 26.7 og 3.8)
ANTAL: 7 gæster i snit (maks. ca.25)
AFSTAND: Vi går korte stræk, minibus ellers. Pause.
INKLUSIVE: Kørsel, entré, guide på dansk

bestil-ture-gron

 

 

Skoda fabrik og museum. Historie

skoda museum 2015Skoda bilers historie begyndte med cykler, der blev til motorcykler. Skoda har produceret mere end 14.000.000 biler til dato, de 9.000.000 er alene fra tiden efter 1991 under VW. I Tjekkiet er næsten hver anden nye bil fortsat en Skoda. I dag er det en topmoderne virksomhed, hvor alle arbejdsprocesser er gennemtænkt. Hele virksomheden opererer med LEAN-processor. Det har sin egen afdeling. I Tjekkiet er det udsædvanligt at over 80 procent af de ansatte er i fagforening, det gælder bestemt ikke alle brancher, fordi kommunisterne så effektivt underminerede tilliden til at fagforeninger ikke bare var styrets håndlangere. De ansatte på Skoda arbejder i dag i selvstyrende teams og de har fortsat nogle af de højeste industrilønninger i Tjekkiet. Oplev bilfabrik, museum og få frokost med god tid til diskussioner. Børn over 10 år er velkommen. Studiegrupper i Tjekkiet opfordres til at bestille skræddersyet tilbud!bestil-ture-gron

Iskoda tur fabrik december 1895 begyndte de to cykelentusiaster, mekanikeren Václav Laurin og bogsælgeren Václav Klement, at lave cykler efter eget design. Cyklerne hed Slavia, som passede til den nationale begejstring i Bøhmen i slutningen af det 19årh. Allerede i 1899 blev det motorcykler, der snart vandt vigtige racerløb. I 1905, efter nogle års eksperimenter, overtog bilproduktionen helt. Skoda blev et aktieselskab i 1907 og produktionen fik endnu større betydning fra 1914, hvor fabrikkerne begyndte at levere til hæren. Mærket Laurent & Klement, kendt for luksusbiler, ophørte i 1925.

skoda fabrik og museumSkoda dannede fælles firma med togproducenten Skoda Pilsen, som havde kapital og viden om maskinproduktion. I 1930erne fik Skoda et gennembrud med modellen Popular. I Prag ses den fine, lille Skoda Felicia cabriolet fra 60erne stadig køre med turister i gaderne. 1970erne medførte en nedgang som overalt i Tjekkoslovakiet, det vendte først igen med Skoda Favorit i 1987. I 1991 opstod det nye Skoda i VW-koncernen, hvor det hører sammen med VW, Audi og Seat. Som med Skoda i 1925 var det afgørende for firmaet at få en ny, strate- gisk og teknologisk, stærk partner. I dag er slægtskabet med VW tydeligt. Den nye Octavia er bygget på samme platform som en ny Golf, i Octavia er den bare strukket 11cm. Skoda tur fra Prag er for børn over 10 år.

 

ALLE PRAG TURE > bestil-ture-gron

alternatives.cz s.r.o. er vores engelske side

One Comment

  1. Pavel Helge

    fra Prague Daily Monitor 6.oktober 2008

    MfD: Škoda Auto not to produce cars last October week
    http://www.praguemonitor.com/en/437/czech_business/28870/