Offentlig transport Prag 2025

offentlig transport prag 2025Offentlig transport Prag 2025. Metro, sporvogne, busser og færger udgør den offentlige transport i Tjekkiets hovedstad. Her kommer en gennemgang af priser, måder at købe billet og holde sig orienteret. I 2025 er det vigtigt at huske nogle lukninger. Tandhjulsbane på Petrín-højen holder lukket indtil 2026, da den bygges om med nye vogne. Metrostationer Českomoravská (linje B, gul) og Pankrác (linje C, rød) lukker fra 6.januar og cirka et år frem. Se et par andre forhindringer nedenunder. Priserne er foreløbig uændrede. Det koster 30 CZK (p.t. ca. 9 DKK) at købe en enkeltbillet.

prag sporvogn 2025Billetten er gyldig i 30 minutter, og du kan skifte transportmiddel, som du vil, men skal være ude, inden tiden udløber. En enkeltbillet til 40 CZK gælder til længere rejser og er gyldig i 90 minutter. Gratis transport for seniorer over 65 år og børn op til 15 år er en herlig fordel. Medbring blot gyldig billedlegitimation (pas eller kørekort), så rejser du gratis – det gælder også børnene. Er du mellem 60 og 65 år, kan du købe billetter til halv pris. Hvis du bor nogenlunde centralt i byen, er det vores erfaring, at du kun får brug for få billetter. Skal du køre mindst fire ture dagligt, kan det betale sig at købe enten en 24-timers billet til 120 CZK eller en 72-timers billet til 330 CZK. Til længere ophold koster et 30-dages kort kun 500 CZK.

Prags offentlige transport (PID) er integreret og har enhedspris for busser, sporvogne og metro. Skal du ud i byens periferi, er der brug for andre billetter. Når du bruger en automat, skal du vælge sprog, derefter billet, hold kortet foran automaten, og fjern det ikke for hurtigt. Billetten printes med det samme. Du kan også fortsat købe papirbilletter – husk blot, at de skal stemples i de gule automater før rulletrappen i metroen eller ved indstigning i sporvognen.Det er også enkelt at bruge det offentlige transportsystems applikation, Lítačka, som kan downloades. Den giver mulighed for at købe billetter, når du har registreret et kreditkort. Er du kørende, anbefaler vi at tjekke P+R systemet, med gratis eller billig parkering i forstæderne, så du ikke skal bøvle med midtbyens restriktive og dyre p-pladser.

brags metro 2025Skrevne og uskrevne regler, indbyggere i Prag har på rygraden og næsten altid respekterer. Hold nu altid fast, især i sporvogne! Sporvognene har forkørselsret, også for fodgængere. Vent på udstigning, før du træder ind  i metro eller sporvogne. Tag nu rygsækken af. Pas også på dine ting, især når der er mast. Stå til højre på rulletrapperne, venstre side er for gående. Spis din mad andre steder. Tal afdæmpet, så andre ikke behøver deltage. Et helt andet emne er adgangsforhold. Kørestole og klapvogne får bedre forhold med tiden. Ikke alle metrostationer har elevator, men de fleste har nu fået en. App-køreplaner og online-kort som Google angiver sporvogne med lav ind- og udstigning. Der er bestemte pladser midt for, hvor der er gulvplads.

Et par yderligere ændringer i offentlig transport Prag 2025, du skal være opmærksom på udenom centrum: Metrostation Radlicka kan kun bruges på ruten væk fra centrum p.t., slutdatoen kendes ikke endnu. Imellem sporvognsstop Delnicka, Prag 7 og Palmovka, Prag 8 er er ingen trafik, da broen over Moldau er blevet lukket og skal renoveres. Sidste år åbnede trolleybus 59 til og fra Prags lufthavn. Det vil for mange af vores gæster være den nemmeste vej til centrum. Tag den til endestationen, Nadrazi Veleslavin, hvor du kan skifte til Metro A (grøn) til for eksempel Mustek eller Muzeum, i henholdvis den lave- og den høje ende af Wenzelspladsen.

Har vi glemt noget? Skriv gerne kommentarer, del ris og helst ros i kommentarerne herunder.

God Prag tur, Pavel og Helge

 

One Comment

  1. Prags offentlige transport 2024 – Ture i Prag

    […] Se offentlig transport Prag 2025 blogindlæg > […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.