Prags offentlige transport 2024

Offentlig transport i Prag koster det samme som i 2015, 9 danske kroner for en tur! Der er dog risiko for en forhøjelse inden alt for længe. I så fald opdaterer vi her! Marts måned 2024 vil se åbningen af trolley-bus-linje 59 fra Prags lufthavn og et nyt design af metroens skiltning og sporvognes stoppesteder installeres gradvis. Et nyt design på tog, sporvogne og busser er under også indfasning, se foto øverst. Her følger først to afsnit med de vigtigste priser i Prags offentlige transport 2024, så to afsnit med gode tips og endelig lidt om nye stoppesteder og udvikling.

Det koster 30 CZK (p.t..9 DKK) at købe en enkeltbillet (den er gyldig i 30.minutter, du kan skifte som du vil, men du skal være ude ved tidsudløb). En enkeltbillet til 40 CZK er til længere rejser (den er gyldig i 90.minutter). Prags offentlige transport (PID) er integreret og har enhedspris for busser, sporvogne og metro. Skal du ud i byens periferi, er der brug for andre billetter. Det har for vores gæster været en stor gevinst, at billetter kan købes med kreditkort, kontaktløst, ved den orange automat midt i hver sporvogn. Vælg sprog, så billet, hold kortet foran og fjern det ikke for hurtigt. Billetten printes. Du kan også fortsat købe papirbilletter, husk de skal stemples i de gule automater før rulletrappen i metro eller ved indstigning i sporvogn.

Det er også enkelt at bruge det offentlige transportsystems applikation, Litacka, der kan downloades og lader dig købe billetter, når du har registreret et kreditkort. Gratis transport for seniorer over 65 og børn op til 15 år er herligt. Medbring blot gyldig billedlegitimation (pas, kørekort), så rejser du gratis.Det gælder også børnene. Er du mellem 60 og 65 år, kan du købe billet til halv pris. Skal du bo nogenlunde centralt i byen, er det vores erfaring at du får brug for få billetter. Skal du køre mindst fire ture dagligt, kan det betale sig at have enten 24-timers billet til 120 CZK eller 72-timers billet til 330 CZK. 30-dage koster bare 500 CZK til lange ophold.

De første tips er helt enkle, skrevne og uskrevne regler, indbyggere i Prag har på rygraden og næsten altid respekterer. Hold nu altid fast, især i sporvogne! De har forkørselsret, også for fodgængere. Du skal også vente på udstigning, før du træder ind  i metro eller sporvogne. Tag nu rygsækken af. Pas også på dine ting, især når der er mast. Stå til højre på rulletrapperne, venstre side er for gående. Spis din mad andre steder. Tal afdæmpet, så andre ikke behøver deltage. Et helt andet emne er adgangsforhold. Kørestole og klapvogne får bedre forhold med tiden. Ikke alle metrostationer har elevator, men de fleste har nu fået en. App-køreplaner og online-kort som Google angiver sporvogne med lav ind- og udstigning. Der er bestemte pladser midt for, hvor der er gulvplads. Læs mere hos transportselskabet.

I år bliver det relevant for danske fans til ishockey-VM i maj at bruge metro til og fra kampene i O2 Arena, Prag 9. Stationen hedder Českomoravská. Sporvogn 8 og 14 kører på arenaens sydlige side, mens 7, 18 og 31 passerer lidt nord for. Bemærk sporvogn linje 23 for alle på sightseeing, den kører fra oppe vest for Prags borg via Lillesiden over floden til Nationalteatret på kanten af Nye- og Gamle by og så helt op til et hjørne af Vinohrady via I.P. Pavlova. Vi er også ofte glade for sporvogn 17 der kører langs Moldau mellem Prag 4 i syd og Prag 7 i nord for at spare lidt på skosålerne. Den ikoniske tandhjulsbane får netop i marts sin halvårlige pleje, så den er lukket 11.-27.marts. Det sker også i oktober! Prisen på stigningen med pendul-kabelbanen er steget til 60 CZK, der gælder almindelige billetter ikke. De gælder til gengæld på Prags små, fantastiske færger. Det må vi vist skrive et separat afsnit om.

prag kort sporvogn metroMetrostation Jiřího z Poděbrad i Prag 3 blev genåbnet i efteråret efter en lang renovering. Flot og helt reklamefri, en tid i hvert fald. Til gengæld er der ikke sporvogne mellem Tešnov i Nye by og Vltavská på Moldaus nordlige bred, da Hlávka broen sættes i stand. Broen Libeňský most mellem Holešovice, Prag 7 og Libeň, Prag 9 er foreløbig lukket på grund af ringe tilstand. Det påvirker en række linjer. Vi er glade for nyheden om en trolleybus til og fra lufthavnen. Der er flere muligheder, det bør vi vist også få skrevet et blogindlæg om inden for længe. Nogle stoppesteder i byen har ændret navn, det er måske især relevant for jer, der har været her før. Vi har selv været lidt forvirrede over at det tidligere Seifertova i Zizkov, Prag 3 nu oplagt hedder Viktoria Zizkov, logisk da det ligger foran fodboldstadion for klubben af samme navn. I foråret vil konstruktionen af sporvognslinjen på Wenzelpladsen begynde, siges det.

Skal du i øvrigt rejse med offentlig transport fra Prag ud i Tjekkiet, anbefaler vi app IDOS. Fornylig brød man under jorden første tunnel-strækning på metrolinje D, det vil vi høre mere om snart.

I forventning om at vi også skal ses i 2025 kan du glæde dig til introduktionen af en ny model sporvogn, Škoda ForCity Plus 52T, og måske ærgre dig over at metrostation Pankrac skal renoveres gennem et helt år. Har vi udeladt noget vigtigt? Del også spørgsmål, og gerne ris og ros, i kommentarer herunder.

Når vi tager på ture med dansktalende guide, bruger vi både metro og sporvogne. Vi går helst i de fire middelalder-byer, i Gamle by kører der slet ikke sporvogne og afstandene er i øvrigt korte. Lokale tænker gerne på metroen til lange ture på tværs af byen. De 3 linjer kører med få minutters mellemrum. Tunnellerne er lune om vinteren og kølige om sommeren. Sporvogne er gode til kortere ture. Du kan også se og orientere dig imens. Skal man en kortere rute, er der ofte flere mulige sporvognslinjer. Længere ud af byen, gerne forlængelse af metro- og sporvognslinjer dominerer busser. Vær opmærksom på at billettypen så kan skifte fra det enhedssystem der gælder hele den centrale hovedstad.

Har vi glemt noget? Skriv gerne kommentarer, del ris og helst ros i kommentarerne herunder.

God Prag tur, Pavel og Helge

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.